Deze accu's zijn van top qualiteit
en een absoluut betrouwbare partner aan boord. De Aquamot Longlife Silicon AGM Deep-Cycle-accu is een VRLA-batterij voor verschillende toepassingen met
een hoge continue stroomvraag.
U kunt tot 9 keer meer keren opladen en ontladen (tot 950 cycli bij 50% ontlading of tot 750 cycli bij 75% ontlading bij 25 ° C),
dan bij een reguliere accu. Dit is naar onze mening absoluut marktleidend. Dit kan alleen worden bereikt door het gebruik van de meest massieve vlakke platen en een eigen ontwikkelde siliciumtechnologie.
Bovendien neemt de interne weerstand af door deze Silicon-technologie. Daarom kunt u in combinatie ontladen door middel van diepe cyclustijden de batterij tot 30% meer stroomverbruik als een
andere accu. Deze accu is ook bestand tegen hoge temperaturen op basis van deze technologie.
De behuizing van de batterij bestaat uit de nieuwste ABS-technologie. De interne constructie is zeer stevig en ook schokbestendig. De batterij is bovendien positie-ongevoelig en kan daarom in elke positie worden gemonteerd.
Types & technische gegevens
Type
ALS12085
ALS12105
ALS12115
ALS12145
ALS12200
ALS12260
Voltage
12V
12V
12V
12V
12V
12V
Capaciteit
(C20)
85Ah
105Ah
115Ah
145Ah
200Ah
260Ah
Lengte
260mm
307mm
331mm
341mm
532mm
520mm
Breedte
169mm
169mm
176mm
173mm
206mm
268mm
Hoogte totaal
215mm
216mm
220mm
288mm
222mm
226mm
Gewicht
26,2kg
30,7kg
33,7kg
42,3kg
59,0kg
77,5kg
Aansluiting
M6
M6
M8
M8
M8
M8
Temperatuur range
-25°C to 65°C
Zelf ontlading
<2% per maand (25°C)
Cycle voltage
14,4V tot 14,9V
Floating voltage
13,6V tot 13,8V
Garantie
2
jaar
Prijs
€ 252,-
€ 291,50
€ 331,75
€ 432,65
€ 573,75
€ 735,25
Prijzen zijn incl. BTW bij directe
afname af ons bedrijf in Valkenburg (ZH).
Absolute krachtpatsers Over het algemeen kunnen gewone
standaard accu's maximaal 50% van hun capaciteit ontladen worden. Dit betekent dat slechts de helft van hun capaciteit kan worden gebruikt. Aquamot AGM Deep-Cycle-batterijen kunnen tot 80% van hun capaciteit ontladen worden. Daarom is 30% van de energie meer beschikbaar op hetzelfde capaciteitsbereik. Alle belastingen kunnen dus 30% langer worden gebruikt zonder een externe energieleverancier.
Groot temperatuurbereik De meeste accu's hebben een temperatuurbereik van -10 ° C tot max. + 40 ° C. Vooral in de midzomer kan de temperatuur binnen in de boot oplopen tot + 60 ° C.
Alleen daarom al zijn dit soort batterijen niet geschikt voor aandrijving van
electrische scheepsmotoren. Alle Aquamot Longlife Deep-Cycle siliconenbatterijen bestand tegen hoge temperaturen tot 65 ° C en kunnen ze in de zomer en op warme dagen zonder problemen worden gebruikt.
Stabiele en lekvrije behuizingconstructie Aquamot-batterijen zijn zeer stevig en daarnaast zeer trillings- en stootvast door het gebruik van de nieuwste ABS-technologie en de interne constructie. Omdat dit batterijtype geen vloeibaar elektrolyt heeft, bestaan de gevaren van een lekkage niet. De elektrolyt wordt geabsorbeerd in de glasvezelscheiders en daarom kan de Aquamot ALS-batterij in alle posities zeer veilig worden gehanteerd en gepositioneerd.
Absoluut veilig Vooral nieuwe accutechnologieën kunnen erg gemakkelijk oververhit raken en in het slechtste geval beginnen ze te branden. De Aquamot ALS Longlife Deep-Cycle siliconenbatterij is quasi brandveilig
omdat ontbranding het gevolg is van een te hoge druk binnenin de accu. Dit is geen probleem voor de
Aquamot accu. Er is een intelligente overdrukklep die het gas wegleidt. Door
deze veiligheidsconstructie behoren de Aquamot accu's tot de veiligste in de
markt.
Volledig onderhoudsvrij Wie kan zich niet herinneren aan een van de volgende situaties? Het bijvullen van gedestilleerd water, het controleren van het zuurniveau, het smeren van vet op de
contacten, etc. Dit alles is niet meer nodig met de absoluut onderhoudsvrije batterijtechnologie van Aquamot omdat de elektrolyt wordt geabsorbeerd in de glasvezelscheiders en niet in de vloeistof. De
contacten zijn uitgevoerd zoals het in de richtlijn staat. Daarom is het niet meer nodig om vet tussen
contacten en kabelschoenen te maken.
Lange houdbaarheid Doordat er een zeer lage inwendige weerstand bereikt
wordt door het gebruik van de nieuwste materialen op de vlakke platen en door eigen ontwikkelde pasta's
is er ook nog het voordeel dat de houdbaarheid van de accu toeneemt en de zelfontlading
minimaal is. Het percentage zelfontlading is hierdoor zelfs kleiner dan 2% per maand.
Aquamot accu's voldoen aan de strengste Amerikaanse en Europese normen Alle Aquamot Longlife Deep-Cycle AGM-batterijen
voldoen aan alle Europese en Amerikaanse richtlijnen. Daarom kan de batterij wereldwijd zonder nadenken worden gebruikt.
Hoe kies je de benodigde
capaciteit
Om de juiste capaciteit voor uw accupakket te kiezen, zou u de volgende stappen
moeten overwegen:
-Stel de nominale spanning vast. Wanneer u 12V-accu's toepast, moet u de
totale spanning van de motor door 12 delen. Dan heeft u het aantal benodigde
accu's.
-Bepaal de max. benodigde stroom van de motor current (A)
-Bepaal hoe lang u het elektrische systeem wilt gebruiken zonder op te laden.
Nu kun je het minimum benodigde capaciteit berekenen: CURRENT(A) X UUR X
SAFETY FACTOR = MIN. TOTALE CAPACITEIT in AH
(veiligheidsfactor voor
gebruikelijke accu's is ongeveer 1,65 tot 2,4; Aquamot ALS-accu's hebben een
safetyfactor van 1,35)
TIP:
Een accu heeft een bepaalde capaciteit. Deze wordt uitgedrukt in Ah (Ampere
uur).
De accucapaciteit (Ah) van het accupakket kan worden verhoogd door het parallel
aansluiten van de accu's
Voorbeeld: twee in parallel geschakelde 100 Ah accu's van 12 Volt leveren een
accupakket op van 12 Volt met een capaciteit van 200 Ah.
Wanneer je accu's in serie schakelt neemt de spanning toe (V) maar de
capaciteit niet. Dus twee in serie geschakelde 100 Ah accu's van 12 Volt
leveren, als je ze in serie schakelt, een accu op van 24 Volt met een capaciteit
van (nog steeds) 100 Ah. Wel neemt natuurlijk de hoeveelheid te kunnen leveren
energie toe. Energie = vermogen x tijd. En vermogen wordt uitgedrukt in Watt.
Dus kan je schrijven: Energie = Watt x tijd. En Watt = Volt x Ampere. Dus
Energie = Volt x Ampere x tijd. Anders geschreven: Energie = VAh.
Voorwaarden voor het in serie schakelen van accu's
Voordat je accu's in serie schakelt moeten de accu's individueel geheel geladen
zijn. Dit garandeert dat de accu's een gelijke lading hebben op het moment dat
ze in serie worden gezet. Dit is een zeer belangrijke vereiste bij een
serieschakeling en zorgt voor een maximalisatie van de levensduur van de accu's.
Wanneer je accu's in serie schakelt moet je voldoen aan alle onderstaande eisen,
negeer er geen een!
• De plus pool van de eerste accu aansluiten op de min pool van de tweede accu
(eventueel de plus pool van de tweede aansluiten op de min pool van de derde, et
cetera).
• De eerste en laatste accu hebben een vrije niet aangesloten accu pool. Bij de
eerste accu is dit de plus pool bij de laatste accu is dat de min pool (of net
andersom, het is maar hoe je neerzet). Die niet aangesloten plus en min pool
zijn je "nieuwe" accupolen. Deze sluit je aan op de omvormer/lader.
• Alle accu's moeten exact gelijke typen zijn
• Alle accu's moeten een gelijke capaciteit (in Ah) hebben
• De productiedatum en het gebruik (aantal keren dat ze geladen / ontladen zijn)
moet overeenkomen (een heel klein beetje speling mag maar liever niet, hou een
maximaal verschil aan van 6 maanden en/of een maximaal verschil van 75
ontlaad/laad cycli).
• Een defecte accu vervangen in een serieschakeling moet je nooit doen; dan
moeten alle accu's vervangen worden.
• Overtuig je dat de gekozen accu in serie geschakeld mag worden. Bij Gel en AGM
accu's is dit geen probleem maar LiFePO4 (LFP) accu's is dit meestal niet
mogelijk.
Opladers:
- Ultieme hoogfrequente technologie
- Volautomatische, processorgestuurde laadprocedure
- Soft-start-functie
- HFM-typen met geïntegreerd LCD-display (stroom [A], spanning [V], laaduren
[h], geladen Ah [Ah])
- Configuratie van de laadcurves met DIP-switches
- Verschillende veiligheidsfuncties
- Geschikt voor loodzuur-, GEL- en AGM-accu's
HFM-SERIE
ULTIMATE HIGH-FREQUENCY-TECHNOLOGIE:
De accu's worden zeer efficiënt opgeladen en de levensduur wordt vergroot door
het gebruik van de nieuwste hoogfrequente oplaadtechnologie, terwijl de
energiekosten worden verlaagd.
GEÏNTEGREERDE WEERGAVE VOOR HET WEERGEVEN VAN DE LAADSTATUS:
Het geïntegreerde LCD-display biedt u gedetailleerde informatie over de huidige
laadstatus. Het toont de effectieve spanning [V], stroom [A], opgeladen
capaciteit [Ah] en de laadtijd [h]. Wanneer er een onegelmatigheid zich voordoet
zoals het verkeerd aansluiten van de lader, wordt dit weergegeven als foutcode
op het scherm. Daarom is deze lader een niet-complexe partner aan boord.
WARMTEBESTENDIGE ABS-BEHUIZING:
Veiligheid is het hoofdprincipe bij Aquamot. Daarom hebben onze ingenieurs
besloten om de behuizing van de laders uit de HFM-serie te produceren met
hetzelfde materiaal als de accu's. Het kunststof ABS is zeer licht en extreem
hittebestendig, wat de ten gunste van de veiligheid komt.
AANVULLENDE LED-SPOTS VOOR DE OPLAADSTATUS:
Verder bieden 3 geïntegreerde LED-spots (groen, geel, rood) informatie over de
laadstatus.
EXTRA GEÏNTEGREERD RELAIS:
Dit relais kan bijvoorbeeld worden gebruikt als een additionele
veiligheidsschakeling.
Dit is dus een extra veiligheidsfunctie van de Aquamot HFM-oplader.
IN- EN UITVOERKABEL:
Beide kabels zijn inbegrepen in de standaarduitrusting en zijn 1,5 m lang. De
stekker van de ingangskabel is een SCHUKO-stekker.
ULTIMATE HIGH-FREQUENCY-TECHNOLOGIE:
Dit type maakt ook gebruik van de geavanceerde Aquamot-technologie voor het
laden van hoge frequenties. Daarom heeft de HFS-serie alle voordelen van de
HFM-serie: efficiënt laadproces, plus spaarzaam en levensduur bevorderend
opladen van de accu's.
LED-SPOTS VOOR DE LAADSTATUS:
3 geïntegreerde LED-spots (groen, geel, rood) geven informatie over de
laadstatus incl. eventuele fouten.
ROBUUSTE ALUMINIUMBEHUIZING:
De aluminium behuizing is zeer robuust en schokbestendig. Daarom zijn de
opladers van Aquamot HFS een betrouwbare en veelzijdige partner aan boord.
IN- EN UITVOERKABEL:
Beide kabels zijn inbegrepen in de standaarduitrusting en zijn 1,5 m lang. De
stekker van de ingangskabel is een SCHUKO-stekker
MONTAGE GATEN:
De grote ontworpen montagegaten maken een eenvoudige montage in de boot
mogelijk.
Om de juiste lader te kiezen, moet u
de volgende stappen volgen:
Stel de totale de spanning van het accupakket vast (12V/24V/48V).
De uitgangsspanning van de lader en de totale spanning van de accubank moeten
altijd identiek zijn.
Bepaal de totale capaciteit (A) van het accupakket.
OPGELET: de capaciteit van het gehele accupakket wordt alleen in parallelle
verbinding verlaagd, niet in seriële verbinding.
De uitgangsstroom van de lader moet ongeveer tussen de 6% & 14% van de totale
capaciteit van het accupakket bedragen (bij AGM, siliconen, GEL en
loodzuuraccu's)
(bijvoorbeeld: 260Ah-accu's moeten tussen 16A en 35A worden opgeladen)
Types and technische gegevens
Type
HFS 12V/10A
HFM 12V/30A
HFS 24V/10A
HFM 24V/30A
HFM 36V/25A
HFM 48V/20A
HFM 48V/50A
Voltage
12V
12V
24V
24V
36V
48V
48V
Current
10A
30A
10A
30A
25A
20A
50A
Lengte
130mm
310mm
130mm
310mm
310mm
310mm
520mm
Breedte
164mm
190mm
164mm
190mm
190mm
190mm
330mm
Hoogte totaal
56mm
130mm
56mm
130mm
130mm
130mm
180mm
Gewicht
1,2kg
2,6kg
1,2kg
2,6kg
2,6kg
2,6kg
7,3kg
Toepastbaar voor
SILICONE, AGM, Gel & lead-acid
batteries; adjustbale with DIP-switches
150Ah
400Ah
150Ah
400Ah
300Ah
260Ah
600Ah
Prijs
€ 252,-
€ 393,-
€ 281,35
€ 483,-
€ 503,25
€ 503,25
€ 1.410,66
Prijzen zijn incl. BTW bij directe
afname af ons bedrijf in Valkenburg (ZH).